Volvo 360C

Koncept Volvo 360C a komunikace autonomních vozidel

V rámci svého nového konceptu 360c s autonomním řízením nabízí automobilka Volvo Cars podnět k řešení hlavních výzev vztahujících se k zavedení technologií autonomního řízení a současně volá po novém globálním standardu pro bezpečnou komunikaci automaticky řízených vozidel s ostatními účastníky silničního provozu.

Autonomní řízení je úzce provázáno s bezpečností, přičemž se jedná o technologie, které mají potenciál stát se nejvýznamnějším příspěvkem společnosti Volvo Cars k vyšší bezpečnosti dopravního provozu od roku 1959, kdy švédská automobilka představila světu tříbodový bezpečnostní pás.

Autonomní technologie nicméně nebudou představeny všechny najednou, ale postupně. Výsledkem celého procesu bude představení vozidel s plně automatickým řízením, která budou schopna vypořádat se bez řidiče s rozmanitými dopravními situacemi, přičemž budou sdílet informace s ostatními účastníky silničního provozu.

V těchto dopravních situacích již nadále nebude nutné odhadovat úmysly druhého řidiče prostřednictvím očního kontaktu, což je zásadní součást každodenního proplétání se městskou dopravou.

Při vývoji konceptu 360c se experti na bezpečnost ze společnosti Volvo Cars rozhodli řešit výzvu, která spočívá v zavedení bezpečného způsobu komunikace mezi vozidly s plně automatickým řízením a ostatními účastníky silničního provozu.

Volvo 360C

Dále byl kladen důraz na vytvoření univerzálně aplikovatelného standardu, aby ostatní účastníci silničního provozu nemuseli zjišťovat, jaké signály používají různí výrobci nebo automobilové značky.

Koncept 360c odpovídá na tuto problematiku komunikačním systémem skládajícím se ze zvuků, barev, vizuálních prvků, pohybů a také kombinací všech uvedených signálů, který seznámí ostatní účastníky silničního provozu se záměry vozu. To znamená, že bude za všech okolností jasné, jak se bude v následujícím okamžiku vůz chovat.

Zásadní podmínkou bylo, aby technologie bezpečné komunikace konceptu 360c pouze dávala najevo úmysly vozu a nikdy neudělovala ostatním účastníkům silničního provozu pokyny, co mají dělat.

„Pevně věříme, že by se tento způsob komunikace mohl stát univerzálním standardem, díky němuž budou mít ostatní účastníci silničního provozu možnost snadno komunikovat s vozem bez ohledu na to, kdo ho vyrobil,“ prohlásila Malin Ekholm, viceprezidentka centra bezpečnosti společnosti Volvo Cars. „Velmi důležité je také to, že nebudeme dávat ostatním pokyny, co mají udělat, protože jen tak se vyhneme zmatečným situacím. Náš průzkum ukázal, že námi nabízený způsob komunikace autonomních vozidel s ostatními účastníky silničního provozu je tím nejbezpečnějším.“

Koncept 360c představuje vizi budoucího bezpečného cestování v automaticky řízených online vozech s plně elektrickým pohonem, s jejíž pomocí by se mohla sféra působnosti automobilky Volvo Cars rozrůst i na další trhy.

Galerie:

Koncept 360c představuje čtyři potenciální prostředí vycházející z konkrétních způsobů využití autonomně řízených vozidel: prostor na spaní, mobilní kancelář, obývací pokoj a místo stvořené k zábavě. Všechna prostředí mají jedno společné: změní vaši představu o cestování.

V rámci interiéru navrženém pro spánek se experti na bezpečnost automobilky Volvo Cars podívali na budoucnost automobilové bezpečnosti také z hlediska uspořádání prostoru kabiny. Součástí interiéru pro spaní je například bezpečnostní přikrývka s integrovaným zádržným systémem budoucnosti, který funguje podobně jako tříbodové bezpečnostní pásy, ale je přizpůsoben cestování vleže.

Koncept 360c dále předpokládá rozšíření základny zákazníků o nové potenciální skupiny a zvažuje možné důsledky, které bude tento způsob dopravy znamenat pro budoucí plánování měst, infrastrukturu a ekologickou stopu moderní společnosti.

Foto: Volvo

Komentovat