LIAZ 110

LIAZ. Spolehlivé nákladní vozy, které se již dvacet let nevyrábějí

Liberecké automobilové závody, známé pod zkratkou LIAZ, byly svého času největším tuzemským výrobcem nákladních automobilů. Díky úspěšným startům na Rallye Dakar tyto vozy udělaly, stejně jako Tatry, slušnou pověst i v zahraničí. Přesto automobilka v roce 2003 ukončila svoji činnost. 

Nesmrtelný Erťák (LIAZ 706 RT)

Prvním automobilem, který nesl označení LIAZ, byl vůz 706 RT. Ten vycházel ze Škody 706 R, která se vyráběla už od války a na severu Čech se montovala od roku 1951. Označení LIAZ ale náklaďák dostal až v roce 1963, kdy byl národní podnik zřízen. LIAZ 706 je v podstatě nezničitelný vůz, a přestože se již od sedmdesátých let minulého století nevyrábí, stále jej na silnicích potkáváme třeba jako sypače. V řidičském slangu se mu říká „Erťák“ a právem si vysloužil pověst nesmrtelného vozu, už jen třeba díky snadné dostupnosti ND Liaz.

706 RT se vyráběl v mnoha variacích jako valník, sklápěč, návěsový tahač, hasičský vůz nebo dlouhý valník.

LIAZ 706 MT
LIAZ 706 MT. Foto: Ludek, CC BY-SA 3.0, Wikimedia

LIAZ 100, 200 a 300

V roce 1974 se objevila řada 100, resp. 110, neméně známý vůz, který se v podstatě udržel ve výrobě až do roku 1994. Opět jde o automobil, který téměr denně můžeme potkávat na tuzemských silnicích. Po změně režimu jej střídaly řady 200 a 300, ale ty vycházely ze stejné techniky. LIAZ 400 je pak méně známou řadou tahačů pojmenovaných jako Xena a Fox.

Úpadek legendy a možná reinkarnace?

V roce 1995 se podnik stal majetkem Škody Plzeň, ale v nově nastoleném vysoce konkurenčním prostředí se značce přestalo dařit a v roce 2002 přestala existovat, přestože se vyráběné automobily staly synonymem spolehlivosti a kvality. Velká část z nich stále slouží svému účelu a zcela jistě to tak bude ještě dlouhé roky. Náhradní díly pro tyto vozy jsou stále dostupné, například alternátor Liaz přibližně vyjde na pouhé 3 tisíce korun bez DPH.

V prosinci 2017 vznikla akciová společnost LIAZ TRUCKS, jejímž vlastníkem je holding Czechoslovak Group a. s., která mimo jiné vlastní i většinu akcií společnosti Tatra. Zda se opět nové vozy značky LIAZ objeví na silnicích, je však nejisté.

Úvodní foto: LIAZ řada 110, zdroj: Jiří Erben, CC BY-SA 3.0, Wikimedia

Komentovat