Prodeje Toyota Motor Europe (TME), která působí na trzích západní, střední a východní Evropy v roce 2022 vzrostly na 1 080 975 vozidel značky Toyota i Lexus. A to přesto, že evropský automobilový trh jako celek zaznamenal meziroční pokles o 11 procent. Tržní podíl v Evropě TME zvýšila na rekordních 7,3 procent, což znamená nárůst o 0,9 procentního bodu oproti roku 2021. Skupiny Toyota Central Europe je v rámci evropských prodejů značky Toyota nejlepší.
Toyota současně upevnila své postavení druhé nejprodávanější značky osobních vozů v Evropě. K výsledkům TME klíčovou měrou přispěla pokračující vysoká poptávka zákazníků po vozech z nabídky elektrifikovaných modelů, která zahrnuje bateriové elektromobily, vozy poháněné palivovými články, jakož i hybridy a plug-in hybridy. Prodeje elektrifikovaných vozidel TME meziročně vzrostly o 14 procent na 718 608, což nyní představuje 66 procent z celkových prodejů značky a dokonce 74 procent v západní Evropě.
„Prodejní výsledky opět překonaly celkový trh, a to i přes velmi náročné podmínky panující v Evropě. Zaznamenali jsme vysokou poptávku po nových modelech včetně Toyoty Yaris Cross a Aygo X, ale vysoké zůstaly i prodeje dalších zavedených modelů. Ve výhledu na rok 2023 očekávám další růst počtu prodaných vozů i podílu na trhu ruku v ruce s dalším rozšiřováním naší elektrifikované modelové nabídky s využitím různých typů technologií. V případě Toyoty bude přínosem první kompletní rok prodeje modelů bZ4X a Corolla Cross. A v případě značky Lexus očekáváme určitou vzpruhu po loňských omezeních dodávek, stejně tak jako další posilu ve formě nově uváděných modelů, tedy nového RX a zbrusu nového elektromobilu Lexus RZ. Společně s dalšími novými produkty s nulovými nebo nízkými emisemi CO2 se budeme postupně dobírat k cílům uhlíkové neutrality při naplňování emisních cílů v rámci EU a Velké Británie,“ uvedl Matt Harrison, prezident a generální ředitel Toyota Motor Europe.
Ve střední Evropě se Toyotě daří
V loňském roce se dařilo i uskupení Toyota Central Europe zahrnující čtyři trhy – Českou republiku, Slovensko, Polsko a Maďarsko. Skupina se stala v rámci evropských prodejů nejlepší, co se týká značky Toyota a druhou nejlepší v evropských prodejích značky Lexus.
Výsledky jednotlivých značek a modelů
Toyota v roce 2022 prodala 1 030 508 vozidel, tedy +3 % v meziročním srovnání. Nejprodávanějšími modely byly Corolla, Yaris, Yaris Cross, RAV4 a C-HR se 74% podílem na celkových prodejích. K celkové poptávce zákazníků v uvedeném období přispěly nově uvedené modely včetně zcela nové Toyoty Aygo X, Toyoty Corolla Cross hybrid a bateriového elektromobilu bZ4X z kategorie SUV. Celkové zastoupení elektrifikovaných modelů Toyota meziročně vzrostlo o 16 % na 677 823 prodaných vozidel (65 % celkových prodejů značky).
Lexus během téhož období prodal 50 467 vozidel při celkovém zastoupení elektrifikovaných modelů na úrovni 81 %. Pestrá nabídka SUV značky Lexus (RX, NX, UX, GX a LX) přispěla k celkovým prodejům tohoto výrobce z 89 %. Zatímco rok 2022 doprovázely problémy s výpadky částí dodavatelského řetězce a zastavení vývozu do Ruska, výhled na rok 2023 je mnohem optimističtější vzhledem k představení nové generace RX (již v tomto měsíci – včetně tří různých elektrifikovaných pohonů: hybridního RX 350h, plug-in hybridu RX 450h+ a vůbec prvního přeplňovaného hybridu RX 500h). Ještě na jaře začne Lexus dodávat první bateriový elektromobil RZ 450e, postavený na platformě vyhrazené pro elektromobily.
Úvodní foto: Toyota Aygo a Aygo X. Zdroj: TME