Výrazný nárůst dálničního poplatku, který v posledních letech můžeme hradit už pouze elektronicky, vedl mnohé z nás k otázce, proč mají vůbec osobní vozy povinnost této platby. Jaké jsou hlavní důvody plateb za používání dálniční sítě?
Financování údržby a rozvoje dálnic
Hlavním důvodem pro existenci dálničních známek je financování údržby a rozvoje dálniční infrastruktury. Dálnice jsou velice náročné na údržbu a přestože v Česku existuje mýtný systém pro nákladní dopravu, je potřeba hledat finance i z dalších zdrojů. Ty jsou pak použity na modernizaci sítě, opravy povrchů, údržbu značení, zajištění bezpečnosti v tunelech a samozřejmě na výstavbu nových úseků.
Modernizace systému a dálniční známka 2024
Systém dálničních poplatků se postupně modernizuje. Původní papírové samolepicí kupóny nahradily elektronické dálniční známky navázané na registrační značku vozidla. Stejně tak se modernizuje a rozšiřuje celá dálniční síť. Důležitým projektem je dálnice D35, jež má v budoucnu sloužit jako alternativní spojení mezi západem a východem republiky, přičemž výrazně ulehčí přetížené dálnici D1. Rozvíjí se i dálniční síť v jižních Čechách s výstavbou dálnice D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem. Pokračují také práce na dálnicích D6 do Karlových Varů a na D7 směrem na Chomutov.
Cílem moderní dálniční sítě ale není jen komfort a bezpečnost řidičů. Kvalitní a promyšlený systém dálnic má zlepšit život především lidem ve městech tak, aby veškerá tranzitní doprava vedla mimo obydlené oblasti.
Zavedení jednodenní dálniční známky
Letošní novinkou je jednodenní dálniční známka. Tu uvítali především řidiči, kteří využívají dálnice pouze výjimečně. Mnoho lidí totiž kritizovalo skutečnost, že pro občasné uživatele dálnic byla dříve nutná minimálně desetidenní známka. To vedlo řidiče k tomu, že známku nakonec z důvodu ceny nekoupili a dálnici objížděli.
Budoucnost dálničních poplatků v Česku
Systém dálničních poplatků se bude zcela jistě i nadále měnit, stejně tak i jejich cena. Její zvyšování by se v budoucnu mělo odvíjet od míry inflace. Ve hře je i neoblíbená možnost mýtného pro osobní vozy, přičemž by se poplatek hradil podle počtu ujetých kilometrů.