parkování

Digitalizace v praxi: 76 procent řidičů v Praze platí za parkování mobilem

Motoristé v našem hlavním městě provedli v první polovině letošního roku prostřednictvím zde dostupných mobilních parkovacích aplikací 5 742 000 transakcí v celkovém objemu 301 milionů korun1. V Praze tak proběhlo tímto způsobem 76 procent plateb. Oproti prvnímu pololetí loňského roku jde o nárůst 8 procent. Údaje vyplývají z dat společnosti EasyPark a Technické správy komunikací Praha. 

Parkovací aplikace byly nejvytíženější v době konání MS v hokeji, kdy mobilními aplikacemi zaplatilo 76,5 procent zákazníků.  Parkovací automaty oproti tomu využilo již jen 23,5 procent platících.

„Praha má potenciál se v následujících letech v oblasti digitalizace parkování vyrovnat špičkovým evropským metropolím, jako jsou Kodaň či Amsterdam. Přestože nyní Praha dosahuje digitální úrovně, na které byl Amsterdam v roce 2019, rozdíl se rychle zmenšuje,” říká Patrik Piščák, ředitel společnosti EasyPark pro Česko a Slovensko.

Digitalizace do parkování všeobecně přináší celou řadu výhod. Díky placení parkovného prostřednictvím aplikací si uživatelé výrazně usnadňují život. Nemusí hledat parkovací automat, který navíc v každém městě funguje jinak, nemusí mít u sebe hotovost, a zároveň v případě aplikace si mohou parkování operativně zkrátit či prodloužit.

Další čtení:  Jak zvládnout stres při autoškole

Česká města mohou rozvoj digitalizace podpořit i zavedením v západní a střední Evropě standardně uplatňovaného a ověřeného modelu otevřeného trhu. Ten umožňuje koexistenci více platebních metod v jednom městě. Díky tomu se prohlubuje konkurence mezi poskytovateli aplikací, kteří soutěží mezi sebou nejen kvalitou, ale zároveň cenou za kterou své služby poskytují. To přináší výhody pro všechny – města, obyvatele, návštěvníky i poskytovatele. Zákazníci si mohou vybrat parkovací aplikaci podle kvality poskytovaných služeb, finančních preferencí, uživatelské zkušenosti či nabízených funkcí. Jak ukazují data2, od zavedení otevřeného trhu v Praze v únoru 2023 narostl celkový počet plateb mobilními aplikacemi do současnosti o 27 procent.

Pro města je zásadní, že nemusí oproti tzv. uzavřenému trhu platit poskytovatelům provize. Uzavřený trh je také zatížen nutností opakovaného vypisování veřejných zakázek.

Společnost EasyPark pro rok 2024 definovala tři trendy, které budou digitalizaci parkování prohlubovat a rozvíjet. Jednak to je pokračující integrace poskytovatelů parkovacích služeb přímo do informačních systémů automobilů. Díky tomu lze proces parkování spustit, zastavit a zaplatit za něj přímo z vozidla bez nutnosti mít mobilní telefon po ruce. Dalším trendem je využití dat parkovacích aplikací pro redukci rizika dopravní zácpy, kterou způsobují řidiči složitě hledající parkovací místo. Tato skupina řidičů se podílí na 20 až 30 procentech celkové dopravy ve městech. Data mohou současně napomoci i městům při rozhodování o parkovací politice – od stanovení cen až po plánování nových parkovacích míst či naopak jejich redukci.

Komentovat