Zima není pro elektromobilitu zrovna nejpříjemnějším obdobím. Vlastníci starších elektrických vozů se mohou potýkat s výrazně nižším dojezdem než v teplém období. Nové vozy už dokáží na zimu vyzrát poněkud lépe, přesto je v mrazech potřeba správně postupovat, a to jak před jízdou, tak při ní, abyste vždy dorazili k nejbližší nabíjecí stanici.
Elektromobil s běžným elektrickým topením je na zimní provoz náchylnější. Starší modely mají navíc nedokonale izolované baterie, což v mrazech podstatně snižuje dojezdovou vzdálenost. U novějších vozů je vyhřívání kabiny řešeno prostřednictvím malého tepelného čerpadla, které baterii vybíjí méně.
Parkování elektromobilu v zimě
Míru dojezdu v zimě ovlivňuje parkování. Jinou vzdálenost ujede vůz stojící na mrazu a jiný ten, který je v garáži. Ta nemusí být přímo vyhřívaná, přesto se každý stupeň navíc počítá a vůz se rychleji zahřeje na požadovanou teplotu. Nabíjení elektromobilu by mělo být spojené s předehřátím. Nejmodernější vozy umožní zapnutí vytápění kabiny na dálku, čímž opět pomůžete dojezdu, protože nebudete muset topit v interiéru vozu během jízdy. Pro všechny elektromobily však platí doporučení, že by se měl vůz vyhřát před jízdou.
Jízda s elektromobilem v zimě
Během jízdy lze ovlivnit dojezd především přiměřenou jízdou. V zásadě platí stejná pravidla jako u konvenčních vozů. Čím divočejší a rychlejší jízda, tím větší spotřeba energie.
Vzdálenost, kterou ujedete, ovlivňuje i zapnuté topení. To je v zimě sice nutností, přesto je však možné jej v případě krize vypnout a přidat si některé kilometry k dobru. Zároveň můžete zvážit, zda vyhřívat sedadla a volant, protože stejnou službu může udělat teplé oblečení.
O kolik je v zimě snížený dojezd elektromobilu
Výzkumy prováděné mnoha společnostmi v posledních letech ukazují, že elektromobily mají v mrazu snížený dojezd o 20 – 30 %. Před jízdou si raději zjistěte vaši vzdálenost od nabíjecí stanice a hlavně se za volantem chovejte bezpečně.
Úvodní foto: Pixabay