Wieselburgský specialista na automobilové osvětlení vybavil zbrusu nové elektrické SUV Volvo EX90 vysoce kvalitními LED světlomety s jedinečným designem. Základem jsou digitální HD světelné moduly s rozlišením více než 1,3 milionu pixelů, které vytvářejí přesně kontrolovatelný světelný obraz na silnici.
Špičková technologie světla se dynamicky a přesně přizpůsobuje dopravní situaci a ostatním účastníkům silničního provozu. Systém tak přispívá k vysoké bezpečnosti řidičů, chodců i zvířat. Jedinečným prvkem vysoce kvalitních LED světlometů je možnost blikání světel pro denní svícení ve tvaru „Thorova kladiva“ typického pro švédskou značku. Po přepnutí na dálková světla se světla pro denní svícení rozdělí nahoru a dolů a odhalí tak hlavní světlomet. „Jedinečné a pro značku typické přední osvětlení kombinuje výjimečný design s inovativní světelnou technologií, která aktivně přispívá k vysoké úrovni bezpečnosti silničního provozu,“ vysvětluje Dr. Wilhelm Steger, generální ředitel skupiny ZKW, která LED osvětlení navrhla.
Světlomety nového SUV jsou evolucí výrazného designu světlometů, který značka poprvé představila v roce 2015 u druhé generace modelu XC90. Světelné prvky LED denních světel tvoří design ve tvaru kladiva, jehož hlava je rozdělena na šest světelných segmentů, zatímco rukojeť tvoří deset dalších prvků. Pokud přepnete na hlavní světla, kladivo se horizontálně rozdělí a zviditelní se hlavní světlomety. Tento pohyb neslouží pouze k přepnutí z denního na hlavní světlo, ale také podtrhuje startovací sekvenci vozidla „mrknutím“ světlometů. „Tato animovaná funkce světel je jedinečná a je k dispozici pouze u tohoto výrobce,“ vysvětluje Steger.
Světlo LED pixelů s vysokým rozlišením
Jako základ světlometu používá společnost ZKW světelný modul „Segment Light“, který kombinuje maticová dálková a potkávací světla. Signální světelný systém kombinuje denní světlo, poziční světlo a směrové světlo v mimořádně kompaktní formě nápadného designu. Pohyblivé denní světlo díky inovativní kinematice dodává zcela novému SUV jedinečný vzhled. Po odemknutí vozidla jednotlivé prvky světlometů jeden po druhém blikají, než se rozloží a odhalí dálková světla s blikacím efektem. Inteligentní světlomety byly vyvinuty v závodě ZKW ve Wieselburgu a vyrábějí se v závodech ZKW v Silau v Mexiku a Dalianu v Číně. „Použitím recyklovaného plastového granulátu a hliníku vyrobeného ze 40 procent z recyklovaných surovin také významně přispíváme k udržitelnosti,“ říká Steger.
Vysoké nároky na design
Při vývoji high-tech světlometu bylo třeba zohlednit různé požadavky. Na jedné straně musel systém vydržet nejméně 500 000 cyklů otevření a zavření za všech vlivů prostředí. Dále musela horizontální část světla pro denní svícení dosáhnout své koncové polohy do 500 milisekund, aby se uvolnily hlavní světelné funkce. Kromě toho byla požadována nízká hmotnost pohyblivých částí při současné homogenitě denního světla.
Fotky: Volvo, ZKW