jawa

JAWA – padesátá léta plná úspěchů

Nyní si odskočíme do světa motocyklů. Podívejme se v následujícím článku na významné období jednostopých hrdinů naší země. Trochu neprávem bývá tato kapitola ze světa motorsportu opomíjena. Pravděpodobně i kvůli letům, kdy se odehrávala.

Po dvouleté přestávce, během které se žádní jezdci ČSR Šestidenní nezúčastnili, přišel 27. ročník Six Days, který uspořádali Rakušané v roce 1952 v Bad Aussee.

V Trophy-týmu ČSR startovala taková jména jako Č. Kohlíček, R. Dusil, J. Novotný, J. Kubeš a J. Pudil. Naši motocyklisté i stroje (JAWA i ČZ) byli profesionálně připraveni, což se projevilo při získávání trestných bodů. Po druhé etapě byl beztrestných bodů ze šesti mužstev, jenž se Six Days zúčastnili, jen Trophy-tým ČSR.

K radosti všech příznivců českých motocyklů to tak zůstalo až do konce závodu. Čechoslováci vyhráli Mezinárodní trofej před druhými Rakušany a třetími Brity, konkrétně druhé místo domácích bylo taktéž velkým překvapením, naopak Británie odjížděla zklamaná. Abychom však byli přesní, musíme říct, že i Stříbrnou vázu vyhrálo družstvo ČSR.

jawa

Zlínská Šestidenní

V roce 1953 bylo místem konání světoznámé Šestidenní město Gottwaldov.  Ke startu se dostavilo celkem 236 jezdců z 18 zemí, jde tedy vidět, že motorsport je pro Zlín charakteristický odjakživa. Taková akce jako je Šestidenní si rozhodně nezadala s dnešní Barum Rallye. Trophy-tým ČSR jel tentokrát ve sestavě J. Kubeš, V. Šedina, S. Klimt (Jawa 250), J. Pudil a E.Erha (ČZ 150).

V nejprestižnější soutěži o Mezinárodní trofej startovala ještě družstva Velké Británie, Švédska, Maďarska a Německé spolkové republiky.

Mezinárodní trofej si však bez většího dramatu odvezli ze Zlína Britové, Saša Klimt nezvládl svou startovní zkoušku a dostal trestný bod. Naši motocyklisté si vynahradili nečekaný neúspěch alespoň v soutěži o Stříbrnou vázu, v níž jezdci V. Kolář, F. Bláha a B. Kabát obhájili vítězství z rakouského Bad Aussee.

V následujících letech však československé úspěchy opět přicházely, o tom však až příště. Pokud máte doma v kůlně nějakou starou klasiku, určitě ji oprašte a zkuste ji dát dohromady. Pokud budete potřebovat, nějaké náhradní díly, určitě u nás najdete vše potřebné a rádi vám poradíme.

Foto: Motokrámek.cz