jawa 700

JAWA – to nebyly jen motorky

Asi v našem kraji nenajdeme nikoho, kdo by nikdy neslyšel o motocyklech JAWA, přesně opačná situace nastává, pokud se vyptáváme na automobily. Samozřejmě je to způsobeno i tím, že co se týká objemu výroby, Jawa se v žádném případě nemohla srovnávat s hlavními tahouny našeho automobilového průmyslu. Ať už to byla Škoda, Tatra nebo slavná Praga.


Zaostávala i za značkou Aero, přesto jsou automobily Jawa kapitolou, kterou bychom neměli opomíjet, protože si významné místo v historii československého motorismu rozhodně zaslouží. Díky sportovním úspěchům nebo konstrukčním řešením. 

Trnitá cesta objevování

Během let 1930-1935 otec a syn Janečkové dokázali na trhu nemožné se svými relativně levnými motocykly, které se podařilo technicky přivést na více než přijatelnou úroveň. Po jedné rodinné poradě padlo rozhodnutí, že by mohli zkusit změnit i automobilový trh. Dva typy osobních automobilů od značky JAWA došly svou cestu až do sériové výroby a brázdily tak naše silnice. Oba typy byly koncipovány jako lidový vůz a nic na tom nemění ani počet vyrobených kusů, který by se hodil spíše k závodním speciálům.

V Jawě nechtěli čekat, až se jim podaří projít celým procesem vývoje automobilu a  rozhodli se neztrácet čas vývojem vlastního stroje, nýbrž hledali vhodný typ, jehož licenční práva by mohli koupit. Stejný postup se jim vyplatil již u motorek, tak pro to nezkusit znovu. 

Nakonec vybrali německý DKW F2 Meisterklasse 701. Dobré reference a zkušenosti z jeho provozu byly důvodem, proč byl vybrán právě DKW F2. O pohon tohoto automobilu se staral dvoudobý motor, konstrukce karoserie byla z velké části dřevěná.

Janečkovi vyráběli tento německý stroj pod označením Jawa 700 a veřejnosti tuto první dvoustopou JAWU představili na jarním Pražském autosalonu roku 1934

Objemu motoru 690 ccm s náhonem na přední kola a dvaceti koňmi dokázal hnát vůz s celkovou hmotností jedné tuny rychlostí až k 90 km/h. Průměrná spotřeba paliva se udávala 7 až 8 litrů benzinu a 350 gramů oleje na 100 km. Zejména číslo u oleje vás zřejmě nemile překvapilo. 

Kostra JAWY byla z poměrně tvrdého bukového dřeva, což byl v té době běžný jev, zároveň však byla z větší části pokryta překližkovými panely, které byly potaženy koženkou, což byl naopak velmi netradiční postup.

motorka

Pokud máte doma v garáži nějakou legendu od JAWY, ať už dvoustopou nebo jednostopou, věnujte ji dostatek času, protože tyto stroje na hodnotě už jen porostou. K nákupu náhradních dílů můžete využít i náš e-shop.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

twenty + 13 =